Heb je ook soms het gevoel dat je hard hebt gewerkt, maar aan het einde van de dag niet meer goed weet wat je hebt gedaan? Of wat je voor elkaar hebt gekregen? Je hebt het druk gehad. Dat wel. Met het doen van een ad hoc klus, het wegwerken van e-mails en het bijwonen van overleggen. Soms kan ‘het druk hebben’ je het gevoel geven dat je goed bezig bent. Maar lang niet altijd. Want ‘druk zijn’ betekent niet per se ‘effectief zijn’.
Wat is persoonlijke effectiviteit?
Persoonlijke effectiviteit. Het uitvoeren van taken die je dichter bij je doel brengen. Je hebt je een doel gesteld en je doet de dingen die ervoor nodig zijn om dat doel te bereiken. Het begint dus met het stellen van een doel. Die kunnen groot of klein zijn. Waarschijnlijk heb je wel doelen in je hoofd. Maar heb je ze ook expliciet gemaakt. Zijn ze concreet en uitvoerbaar? Hoe lang ga je erover doen? Je kunt hiervoor de SMART-methode gebruiken. Een goed omschreven doel is de basis van effectief zijn. Vervolgens ga je de juiste stappen zetten. Dat zijn concrete acties die nodig zijn om het doel te behalen.
Persoonlijke effectiviteit, waarom zou je?
Deze vraag hoef ik misschien niet te beantwoorden. Want als je het antwoord niet wist, was je dit artikel waarschijnlijk niet aan het lezen. Je wil dingen voor elkaar krijgen, resultaten boeken. Omschrijf het zoals je wil. Jij voelt je, net zoals de meeste mensen, beter als je zo nu en dan iets voor elkaar krijgt.
LEES OOK: Nog meer manieren om effectiever te worden.
Meer voor elkaar krijgen. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Er zijn allerlei manieren die ervoor kunnen zorgen dat je meer voor elkaar krijgt. Bij elke activiteit nadenken of het bijdraagt aan wat je wil bereiken. Dat overleg bijwonen waar je de hele tijd WhatsApp zit te checken? Kom je daardoor dichter bij je doel. Natuurlijk, soms kun je er niet onderuit. Maar het is goed om je wat regelmatig af te vragen of dat wat je doet, je verder brengt.
Dat helpt. Maar de methode die mij het allermeeste heeft geholpen om echt vooruit te komen, is de 3 stappen per dag methode. Het bereiken van een groot doel lukt alleen als je kleine en concrete stappen zet. Dat heeft namelijk een aantal voordelen. Je omschrijft de stappen en hoeft daar vervolgens niet meer iedere keer opnieuw over nadenken. Dat voorkomt uitstelgedrag. Je weet elke (werk)dag wat je te doen staat. Dat zorgt voor focus. En je wordt beloond. Onze hersenen houden van successen. En belonen ons met stofjes (zoals dopamine) Elke stap die je afvinkt, zorgt voor een instant geluksgevoel. Aan het einde van elke dag weet je wat je hebt bereikt en je voelt je meer voldaan. En, je komt stap voor stap (maar sneller dan hiervoor) dichter bij je doel. Drie stappen lijkt misschien weinig. Maar het is veel. Probeer het maar eens, en je zult zien hoe snel jij meer impact gaat hebben.
Wat is jouw methode om je persoonlijke effectiviteit te verhogen?
Geef een reactie